Koiran terveys

Onko koirasi aktiivinen harrastuskoira, koko perheen seurakoira, juniori vai seniori? Tästä löydät pienen tietopaketin koiran elämään ja terveyteen liittyvistä perusasioista.

Pennun ensikäynnit

Koiranpennut käyvät eläinlääkärillä jo ennen uusiin koteihin luovutusta, noin seitsenviikkoisina. Rekisteröitävät pennut mikrosirutetaan ja niille tehdään terveystarkastus.
Koiranpentujen ensimmäinen rokotus annetaan 12-viikkoisena. Annettavalla rokotteeella saadaan suoja penikkatautia, parvoripulia, tarttuvaa maksatulehdusta ja kennelyskää vastaan (ns. nelosrokote). Pentu on syytä lääkitä sisäloisten varalta ennen rokotusta. Matohäätöön sopivat apteekista ilman reseptiä saatavat valmisteet. Kovin laajakirjoisia matolääkkeitä ei tavallisesti tarvita, sillä pennuilla on useimmiten lähinnä suolinkaisia. Rokotuksesta saadaan paras teho, kun elimistön puolustuskyky voi keskittyä vastustuskyvyn luomiseen rokotemikrobeja vastaan, eikä sen puolustuskykyä heikennä samanaikainen loistartunta.
Rokotuskäynnillä tehdään kliininen tutkimus: tarkistetaan pennun yleiskunto, onko napatyrää, ovatko purenta ja maitohampaat normaalit, onko turkki siisti, onko korvissa tai silmissä eritettä, kuunnellaan sydän ja keuhkot, tarkistetaan urospennuilta ovatko kivekset laskeutuneet jne. Rokotuskäynnillä on oiva tilaisuus keskustella ruokinnasta, kynsien leikkaamisesta ja muista mieleen tulevista koiranhoidollisista kysymyksistä.
Tehosterokotus nelosrokotteella annetaan noin kuukauden kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Suositusten mukaan rabiesrokote annetaan noin 4 viikon kuluttua tehosterokotuksesta. Koiralle voidaan täyttää passi, kun rabiesrokotus ja tunnistusmerkintä (mikrosiru) on laitettu. Passia tarvitaan ulkomaille matkustamisen yhteydessä. Rokotuskäyntien yhteydessä seurataan pennun kasvua ja se punnitaan joka käynnillä. Samalla voidaan seurata maitohampaiden vaihtuminen pysyviin hampaisiin, ja tarvittaessa voidaan poistaa sellaiset maitohampaat, jotka eivät ole irronneet normaalisti vaikka vastaava pysyvä hammas on jo näkyvissä. Maitohampaiden irtoaminen viivästyy usein kääpiökoirilla. Kun se hoidetaan ajoissa, pysyvä purenta pääsee kehittymään normaaliksi.

Nuori koira eläinlääkärissä

Seuraavan rokotuksen aika on koiran täytettyä vuoden. Silloin annetaan tavallisesti sekä rabies- että nelosrokote. Tämän jälkeen rokotteet ovat voimassa seuraavasti: kennelyskä vuoden, rabies 2-3 vuotta ja penikkatauti-, parvo-, maksatulehdusrokote 3 vuotta. Useimmille koiraroduille voidaan suorittaa viralliset lonkka- ja kyynärkuvaukset ja polvitarkastus yksivuotiaana, hyvin kookkaille roduille 1½-vuotiaana.

Vuosittaiset terveystarkastukset ja "vuosihuollot"

Vuosittaisilla käynneillä koiralle annetaan kulloinkin tarvittavat rokotukset ja tehdään terveystarkastus. Muun muassa hampaat tarkistetaan. Mikäli hammaskiveä todetaan, voidaan varata aika sen poistoon. Hammaskiven muodostuminen on yksilöllistä; joillakin se täytyy poistaa vuosittain, toisille sitä ei tule koskaan. Hammaskivi johtaa hoitamattomana ikenien vetäytymiseen, ientulehdukseen ja lopulta hampaiden irtoamiseen. Tulehtunut suu ja huonot hampaat aiheuttavat koiralle kipua. Säännöllinen hammashuolto pitää suun terveenä.

Sterilointi vai pennuttaminen

Jos koiraa ei aiota käyttää jalostukseen, kastraatio tai sterilaatio voidaan tehdä jo nuorelle koiralle. Nuori koira toipuu leikkauksesta nopeasti. Kastraatiosta on uroskoiralle terveydellistä hyötyä, sillä erittäin yleistä eturauhasen liikakasvua ja tulehdusta ei kastroidulle koiralle tule. Kastraatio pienentää myös vanhoilla uroksilla esiintyvien perineaalityrän ja peräaukon ympäryksen kasvainten, perianaaliadenoomien, riskiä.
Sterilaatiossa poistetaan narttukoiran kohtu ja munasarjat, jolloin juoksuajat jäävät pois. Kohtutulehduksia ei tule, ei myöskään valeraskauksia. Haittapuolena kastraatiossa ja sterilaatiossa voidaan pitää koiran energiantarpeen vähenemistä, minkä vuoksi koira lihoo helpommin jos ruokintaa jatketaan entiseen tapaan.

Ikääntyvän koiran terveys

Kun koira ikääntyy, vuosittaisilla käynneillä on entistä suurempi merkitys. Käyntien yhteydessä seurataan painoa ja annetaan tarvittaessa ohjeita painonhallintaan. Vanhoilla koirilla yleistä nivelrikkoa voidaan lievittää kipulääkityksellä. Koiran omat kipulääkkeet ovat koiralle turvallisempia kuin ihmisten särkylääkkeet. Maitorauhaset tunnustellaan ja jos muutoksia todetaan, maitorauhaskasvaimet päästään poistamaan varhaisessa vaiheessa. Silloin leikkaus on pieni ja todennäköisemmin kasvain ei ole lähettänyt etäpesäkkeitä. Sydän kuunnellaan sivuäänten varalta. Vanhenemismuutoksena sydänläpät voivat paksuuntua, eivätkä ne enää sulkeudu kunnolla sydämen pumpatessa. Läppien vuotoääni voidaan kuulla stetoskoopilla. Sydämen vajaatoimintaan on olemassa hyviä lääkkeitä, joilla koiran vointia saadaan kohennettua. Verinäytteitä voidaan seurata rutiinikäynneillä, mutta ainakin silloin on syytä verinäytetutkimuksiin, jos koira alkaa laihtua, väsyä ja juo runsaasti.
Toteutus:MetaVisual CMSKirjaudu sisään© 2011 - 2024 Eläinlääkäriasema Lemmikki Oy