Kissan terveys

Kissanpennun hoito on erilaista kuin ikääntyvän kissan. Olemme koonneet tähän pienen tietopaketin kissan eri elämänvaiheista ja niihin kuuluvista yleisistä terveysasioista.

Pentutarkastus ja ensirokotus

Kissanpentujen ensimmäinen eläinlääkärikäynti on noin kymmenviikkoisena. Silloin tehdään terveystarkastus ja annetaan ensimmäinen rokotus kissaruttoa ja hengitystietulehduksia (herpes- ja calicivirus sekä Chlamydophila felis) vastaan. Tehosterokotus on noin kuukauden kuluttua. Rokotuskäynneillä keskustellaan kissan hoidosta, ruokinnasta ja loishäädöistä. Kissa tarvitsee rokotuksen vaikka se olisi täysin ulkoilematon sisäkissa: kissaruttovirus säilyy hyvin ympäristössä ja voi kulkeutua esimerkiksi omistajan kenkien välityksellä sisälle. Rokote suojaa tehokkaasti kissarutolta, joka on usein kuolemaan johtava tauti.
Rokotuskäynnillä pennut voidaan tunnistusmerkitä mikrosirulla. Siru helpottaa kadonneen kissan palautumista takaisin omistajilleen, kun osoitetiedot on tallennettu nettipohjaiseen palveluun. Palvelusta viranomaiset tai löytöeläinkoti voivat hakea tiedot sirunumeron perusteella. Ulkomaille matkustava kissa tarvitsee myöskin sirun, samoin näyttelyissä käyvät kissat.

Milloin sterilointi

Seuraava käynti kissalla on useimmiten ½-1 -vuotiaana sterilaation tai kastraation merkeissä. Jos pentuja ei haluta, narttukissa voidaan leikata jo ennen ensimmäistä kiimaa. Kiimojen ehkäisy pillereillä ei ole suositeltavaa. Etenkin pillereiden pitkäaikaiskäyttö altistaa kohtutulehdukselle, maitorauhaskasvaimille ja diabetekselle.

Vuositarkastukset ja terveysongelmien varhainen toteaminen

Pentuna annetut perusrokotukset tehostetaan kissan täytettyä vuoden. Tehosterokote uusitaan vuosittain. Rokotuskäynneillä tehdään terveystarkastus ja kissa punnitaan. Säännöllisillä käynneillä päästään puuttumaan ajoissa terveysongelmiin, esimerkiksi hammaskiveen tai ylipainoon.
Hammaskivi on kissoilla hyvin yleinen vaiva. Alttius sille on yksilöllinen - samanlaisella ruokavaliolla olevilla kissoilla voi jollakin tulla hammaskiveä ja toisella taas ei. Hoitamaton hammaskivi johtaa ientulehdukseen ja hampaiden irtoamiseen. Myös juuripaiseita voi ilmetä. Paras tulos saadaan, kun hammaskivi poistetaan ajoissa. Silloin ikenet eivät ole vetäytyneet, eikä uutta hammaskiveä tule niin nopeasti.
Ylipainoiselle kissalle annetaan laihdutusohjeita. Ylipainon seurauksena voi kehittyä esimerkiksi diabetes eli sokeritauti tai nivelrikko. Kissaa ei saa laihduttaa liian nopeasti, koska sen maksa voi rasvoittua ja vahingoittua jos paino putoaa kovin äkillisesti. Painonhallinta voi joskus olla helpompaa vastaanotolta saatavien dieettiruokien avulla.

Ikääntymiseen liittyvät ongelmat ja niiden hoito

Kun kissa ikääntyy, vuosittaisten rokotuskäyntien yhteydessä voidaan ottaa verinäytteet vanhoilla kissoilla esiintyvien terveysongelmien varalta. Kun esimerkiksi munuaisten vajaatoiminta, kilpirauhasen liikatoiminta tai diabetes löydetään varhaisessa vaiheessa, hoitovastekin on parempi. Kissoillakin esiintyy ikääntymismuutoksena nivelrikkoa. Sitä ei voida parantaa, mutta oireita voidaan lievittää. Nivelrikon tukihoitona ovat painonhallinta, rustonsuoja-aineet sekä omega-rasvahapot. Joskus tarvitaan kipulääkitystä parantamaan nivelrikkoisen kissan elämänlaatua. Kissalle sopivat kipulääkkeet ovat reseptivalmisteita, ihmisten kipulääkkeet ovat kissalle hengenvaarallisia!
Toteutus:MetaVisual CMSKirjaudu sisään© 2011 - 2024 Eläinlääkäriasema Lemmikki Oy